Studido: 8 råd til en sund madpakke

Vi kender det alle sammen, ja, selv os hos Studido kender det. Det har været en lang dag på arbejdet, der skal gøres rent, der skal vaskes tøj og maden laver ikke sig selv… kort sagt er der masser af opgaver som forældre – og alt dét samtidig med, at du altså også skal have overskuddet til at klare opgaver, der kommer ind fra siden af – hvilket sker ofte.

Det samme gælder morgenerne i de fleste danske hjem. Som Studido selv kender det, kan de være hektiske, og de efterlader ikke megen tid til en kreativ og sund madpakke. Cirka 1/3 af børnenes energiniveau bliver dækket igennem madpakken, som de har med i dagsinstitutionen eller skolen. Derfor er det utrolig vigtigt at sammensætte en sund og varieret madpakke. Herunder vil Studido give dig 8 gode råd til at gøre madpakkeræset lettere og mere overskueligt. Og så er det også sundt! Hvis du vil læse mere om Studido, så besøg virksomhedssiden her.

 

  1. Planlæg i god tid

Som nævnt ovenfor er der nok at se til som forældre både morgen og aften. Studido anbefaler, at I får en god nats søvn, så I kan stå tidligere op og lave madpakken. Alternativt kan den laves dagen før. Det gør, at du i ro og mag kan lave en sund og kreativ madpakke, eventuelt når børnene er blevet lagt i seng, og hverdagens strabadser er ovre.

Studido - Hav god tid

  1. Skriv det på indkøbslisten

Studidos råd nr. to er at lave indkøbslisten med madpakken i tankerne, så det ikke bare bliver det samme ”standard” pålæg, der bliver købt ind. Det vil skabe større glæde omkring madpakken og øge sandsynligheden for, at hele frokosten ryger ned

 

  1. De fem hovedingredienser

Vi kender dem nok alle – de otte kostråd. Men det er ikke altid, de bliver opfyldt i madpakken; brød, pålæg, fisk, grønt og frugt. Det kan være svært at ramme dem alle, men prøv så godt du kan. Det er sundt og lækkert. Studidos tredje råd er derfor, at du – så vidt muligt – skal forsøge at få et varieret frokostmåltid hver dag – så det bliver mindre hverdag 😉

 

De gode huskeregler fra Studido

Som forældre kan man tit glemme de små detaljer, når det går stærkt. Herunder er der nogle korte huskeregler, som kan hjælpe til en sundere madpakke, samt et sundere barn.

  • Kødpålæg – Maks 10g fedt pr. 100g (F.eks. kylling og kalkun)
  • Ost – Maks 17g fedt pr. 100g (F.eks. hytteost, rygeost og skæreost 30+)
  • Brød – Min. 8g kostfibre pr. 100g. (F.eks. rugbrød)
  • De fire smagsnuancer – sødt, salt, surt og bittert
  • Gnavegrønt er en sikker vinder – (eventuelt sund dip)
  • Lav ekstra aftensmad – brug resterne dagen efter
  • Husk vandflasken

Få flere gode råd her på opret.dk.

 

  1. Husk fisken

Udover solen er fisk en af de vigtigste (og eneste) kilder til D-vitamin. Derfor anbefaler Studido en integrering af fisk i madpakken, og som en generel og væsentlig del af hverdagen hos dig og dit barn. D-vitaminet er specielt vigtigt for knoglerne og musklerne samt kroppens optagelse og omsætning af kalk. Men selvom mange forældre har svært ved at lokke havets lækkerier i børnenes maver, er der mange snyde-muligheder, der kan benyttes – Studido kender til flere lækre opskrifter, som kan bruges til makrel, tun og laks – se nogle af dem her.

 

  1. Glem slikket – brug frugt

Prøv så vidt muligt at undgå slik og kage, når barnets søde tand skal tilfredsstilles. Prøv derimod med udskårne frugter eller figenstænger. Vær kreativ og brug forskellig frugt for at gøre det spændende og nyt for barnet. Hos Studido har vi hørt mange historier fra forældre, der har haft succes med ananasskårne katte, figengiraffer og rosinmyrer.

Spis frugt hver dag
Spis frugt hver dag
  1. Gør madpakken sjov og indbydende

Studidos sjette råd går på, at man kan gøre det sjovt for børnene at spise madpakken. Der kan være forskellige måder at engagere børnene i deres madpakkespisning. En løsning kunne være at lave sjove og kreative madder, som egentlig ikke kræver det store, mener Studido. Prøv eventuelt at stikke brødet ud med kageformer i sjove former. En sidste løsning, Studido anbefaler, kan være, at store dele af madpakken er sat på spyd. Dette skaber en anderledes og potentiel sjovere spiseoplevelse for børnene.

 

  1. Pynt med grønt

Pynt altid madderne med grønt. Det er et godt udgangspunkt til at få lidt ekstra grønt i de mindste, mener Studido. Et andet tiltag, der også kan få lidt ekstra grønt i de små er at lave mos på kogt gulerod eller broccoli, som kan bruges som smørelse til brødet. Og hvis du skulle være i den gode situation, at du har ekstra tid til at pynte op, anbefaler Studido at du – som femte råd – laver små figurer ud af grøntsagerne. Prøv med elefantbroccoli eller agurkeorme – børnene vil elske det!

 

  1. Vær’ kreativ

Når det kommer til madpakken kan man være tilbøjelig til at gøre det, man altid har gjort – men det er ikke just motiverende for børnene. Prøv at tænke kreativt og anderledes med hensyn til nogle af delene i madpakken. Studido anbefaler for eksempel sunde pizzasnegle, pølsehorn og lignende – det er både et godt alternativ til leverpostejsmaden, og så kan de også komme i fryseren. Lav mange på en gang, så har du til hele ugen!

Studido hjælper dit barn med skolen og gør det sjovt at lære.

 

Relateret indhold:

Øg arbejdsglæden med sund mad